dimarts, 31 de març del 2015

PASSAT EN NET de DOMÈNEC MARZÀ, ed. 3i4

La contraportada diu:

Passat en net és una selecció d’anotacions d’uns dietaris en què l’autor transforma en materials literaris, la reflexió sobre la quotidianitat, el record de paisatges i de persones estimades, les consideracions, i emocions, que li susciten les lectures… Reflexiona, sobre la societat en què va créixer i sobre la situació de la llengua en una societat que ha deixat de ser lletrada per passar a ser contada.
La literatura dietarística és confessió i exhibició, però no necessàriament la confessió és general ni l’exhibició és total, perquè la literatura del jo no és història. En tant que productes literaris els dietaris són ficció perquè la literatura és invenció, és manipulació de la realitat, és la creació d’una nova realitat, no és la realitat. L’autor, abans de confessar-se i d’exhibir-se es maquilla, com un actor, per presentar-se tal com vol que el vegin i passa en net allò que ofereix a la consideració dels lectors. Passat en net(1996-2006) ha estat guardonat amb el premi de Narrativa Ciutat de Vila-real 2013.
L'editorial és 3i4.

I jo afegesc:
No sé si és perquè em faig major, però cada vegada m'agraden més els dietaris. Tot i que aquest és un fals dietari, perquè l'escriptura és sobre anotacions d'uns deu anys enrere. Potser és per això que destil·la serenitat, reflexió, pausa.
Com en tot dietari, hi ha anotacions que no ens interessen tant i d'altres que molt, hi ha idees amb les quals coincidim i altres que no. Però, justament per això, per aquest diàleg, és que he gaudit molt de la lectura.
Així, entre els temes que més m'han interessat, hi ha, òbviament, els literaris, però també els inicis del valencianisme, com ens veu un valencià que viu a Barcelona,...
I, sincerament, trobe que és un llibre al qual no se li ha fet el cas que mereixia. Jo el recomane vivament. És una llàstima que llibres com aquest passen desapercebuts.