dilluns, 24 de març del 2014

Reflexió sobre els premis literaris

Enguany, per l'abril es lliuren dos premis literaris en els quals estic de jurat: El Senyoriu d'Ausiàs March i el Poefesta Ciutat d'Oliva. Al primer s'han presentat gairebé quaranta llibres i al segon poc més de quaranta. Amb l'afegit que, a més, en la seua immensa majoria, no coincideixen. En total, més de setanta llibres.
Del segon, n'he fet una preselecció de nou llibres. Nou que, per a mi, són publicables. Només en guanyarà un que serà, necessàriament, just i injust guanyador. A la decisió final intervindran, necessàriament, gustos personals, interessos, complexitats,... És difícil.
I no és un bon símptoma que els premis siguen gairebé l'única solució per a publicar. Sort a totes i tots. Qui guanye, que sàpiga que hauria pogut no guanyar. Cal ser-ne conscient. Fet i fet jo, quan em concedeixen algun premi, procure tenir-ho present.

2 comentaris:

dospoals ha dit...

Ço que em fa fredat no és els gusts personals del jurat, sinó els interessos...

Josep Lluís Roig ha dit...

Tot i que de vegades és evident que tens raó, jo procure no tenir-ho present. I també és cert que hi ha "presentats" que pressionen. Però de vegades aquestes coses beneficien, perquè els interessos creuats de vegades provoquen eixides inesperades.
I, després, hi ha jurats i premis que són molt oberts i neutres mentre que d'altres...
El problema és que això anirà a pitjor mentre duren les dificultats per publicar.